Om tot een goede en voor alle onderwijssectoren begrijpelijke en uniforme beschrijving van de onderwijsorganisatie en het onderwijsaanbod te komen is voor RIO een informatiemodel ontwikkeld. Het informatiemodel ondersteunt de implementatie van RIO, de ontsluiting van de informatie uit RIO en de implementaties die op basis hiervan worden gedaan bij tal van publieke en private partijen. Het informatiemodel RIO bestaat uit twee onderdelen: de onderwijsinrichting en de onderwijserkenningen.

Het RIO informatiemodel

Onderwijsinrichting

Bij de onderwijsinrichting wordt vastgelegd wie onderwijs aanbieden, waar ze onderwijs aanbieden, wat ze aanbieden en bij voor welke onderwerpen je waar terecht kan met vragen. Het deel met de onderwijsinrichting in RIO is nieuw ten opzichte van de Basisregistratie Instellingen (BRIN) waarop in het onderwijs tot de komst van RIO veel processen gebaseerd waren. Nieuw is ook dat onderwijsinstellingen deze gegevens zelf kunnen beheren en invoeren, zonder tussenkomst van derden. De vier verschillende onderdelen waar onderwijsinrichting uit bestaat lichten we hieronder toe.

Onderwijsorganisaties

Onderwijs wordt verzorgd door onderwijsorganisaties. Onderwijsorganisaties hebben een bestuurlijke kant en een uitvoerende kant. Afhankelijk van de sector hebben die kanten heel verschillende namen: school, scholengemeenschap, instelling, vestiging, bestuur, bevoegd gezag, locatie, college, ROC, enzovoort enzovoort. Soms leidt dat tot verwarring. Want is een school hetzelfde als een locatie? Bestaat een scholengemeenschap altijd uit meer dan één school? Is een bevoegd gezag hetzelfde als een onderwijsbestuur? Als het gaat om de onderwijsorganisatie hanteert RIO vier begrippen:

  • Onderwijsaanbieder: een organisatie die onderwijs verzorgt.

  • Onderwijsbegeleidingsaanbieder: een lang woord voor onder andere ambulante teams (met name in het so en vso) die geen opleidingen maar specifieke onderwijsbegeleiding (bijvoorbeeld ondersteuning bij blindheid of doofheid) aanbieden aan onderwijsdeelnemers die bij een andere onderwijsaanbieder onderwijs volgen.

  • Onderwijsaanbiedersgroep: een aantal onderwijsaanbieders die gezamenlijk naar buiten treden

  • Onderwijsbestuur: het bestuur waaronder een of meerdere onderwijsaanbieders en/of onderwijsbegeleidingsaanbieders (al dan niet als onderdeel van onderwijsaanbiedersgroepen) vallen. Onderwijsbesturen zijn ook geregistreerd, als bevoegd gezag (rechtspersoon), in het Handelsregister. Een deel van de Handelsregistergegevens zijn in RIO ook te vinden en wel onder bevoegd gezag.

Onderwijsaanbod

De kern van het onderwijs bestaat uit de opleidingen die worden aangeboden aan de leerlingen of studenten. Het onderwijsaanbod wordt in RIO aan de hand van de volgende aspecten geregistreerd:

  • Opleiding: een geheel van kennis, inzicht en vaardigheden. Bijvoorbeeld havo of voortgezet speciaal onderwijs - dagbesteding

  • Opleidingseenheid: Een deel van een opleiding, Bijvoorbeeld vmbo-kb PIE, een keuzedeel in het mbo, een minor in het hoger onderwijs of atheneum onderbouw.

  • Opleidingskenmerk: een onderscheidende eigenschap van de opleiding. Bijvoorbeeld montessori, technasium of tto. Maar ook in geval van speciaal onderwijs de vormen van ondersteuning aan onderwijsdeelnemers met een bepaalde handicap (ondersteuning bij slechthorendheid, ondersteuning bij blindheid, etc.).

  • Aangeboden opleiding: een combinatie van een opleidingseenheid met een of meer opleidingskenmerken. Bijvoorbeeld atheneum in combinatie met tweetalig onderwijs (tto).

  • Aangeboden begeleiding: de ondersteuning die door een onderwijsbegeleidingsaanbieder wordt geboden aan leerkrachten en leerlingen in bepaalde opleidingsgroepen.

Een aangeboden opleiding bestaat dus uit twee elementen: opleidingseenheid en opleidingskenmerk. De toevoeging van opleidingskenmerken is nieuw. Deze zijn niet altijd formeel erkend door OCW (maar soms wel door een andere instantie), maar wel voor zowel het onderwijsveld als diverse afnemers relevant om te registreren. Bijvoorbeeld om leerresultaten te vergelijken of om je als school beter te kunnen profileren op de onderscheidende kenmerken van je onderwijs.

Bepaalde opleidingskenmerken (namelijk de ondersteuning bij so- en vso-leerlingen) vormen de expertise, in de vorm van aangeboden begeleiding, van een onderwijsbegeleidingsaanbieder.

Onderwijslocatie

Onderwijs wordt gegeven op een bepaalde plaats, meestal een gebouw. In RIO wordt dit een onderwijslocatie genoemd, een plek op de kaart, een adres in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). Locatie wordt in RIO geregistreerd aan de hand van de volgende kenmerken.

  • Onderwijslocatie: de adresgegevens van de onderwijslocatie.

  • Onderwijslocatiegebruik: de datum waarop de onderwijslocatie door het schoolbestuur in gebruik is genomen en waarop het gebruik eventueel is beëindigd.

In de praktijk komt het voor dat twee of zelfs meer onderwijsaanbieders gebruikmaken van dezelfde onderwijslocatie. Of dat de ene onderwijsaanbieder een paar lokalen gebruikt van een andere (school-in-school). In het primair en voortgezet onderwijs worden vestigingserkenningen aan onderwijslocaties gekoppeld. Om in dit geval de juiste vestigingserkenning aan de onderwijslocatie te koppelen onderscheidt RIO ook het onderwijslocatiegebruik: een onderwijsaanbieder gebruikt een bepaalde onderwijslocatie en heeft daar een vestigingserkenning voor.

Communicatie

Onderwijsorganisaties moeten goed bereikbaar zijn. In RIO kunnen via communicatiecontexten onderwerpen worden geregistreerd waarover contact opgenomen kan worden met een onderwijsbestuur of met een van de organisatieonderdelen die onder dat bestuur vallen (bijvoorbeeld onderwijsaanbieder). Denk aan bekostiging, leerplicht, toezicht, facturatie, et cetera. Er kan worden aangeven voor welk onderwerp men bij welk organisatieonderdeel terecht kan, met bijbehorende contactgegevens:

  • Communicatiecontext: onderwerp waarover contact kan worden opgenomen met de onderwijsorganisatie.

Onderwijserkenningen

De onderwijserkenningen en licenties in RIO komen overeen met wat nu voor het po, vo en mbo in BRIN en CREBO geregistreerd staat. Het ho heeft het CROHO. De gegevens in dit deel worden beheerd door DUO. Met de komst van RIO houden de aparte BRIN-, CREBO en CROHO-registers op termijn op te bestaan. De bevoegdgezaginformatie (afkomstig uit het Handelsregister), instellingserkenningen, vestigingserkenningen, opleidingslicenties, kwalificatie-erkenningen en opleidingserkenningen houden uiteraard niet op te bestaan, maar deze kunnen voortaan in het RIO-register worden opgezocht en geraadpleegd. Zij zijn gekoppeld aan de juiste eenheden uit de onderwijsinrichting en kunnen dus makkelijk worden gevonden.

De komst van RIO verandert niets aan de manier waarop het onderwijs wordt bekostigd. Alleen de registratie van de wettelijke grondslag van de bekostiging vindt op een andere plek plaats en kan voortaan in RIO worden geraadpleegd.